Unknown
I went perfom an umrah for 2 weeks time.. From KLIA to Jeddah and land travel from Jeddah to Madinah about 5 - 6 hours.. Memang penat.. Dugaan pertama bermula di airport Jeddah when our luggage from KL not arrived at Hajj Airport.. Semua luggage peserta dari Kota Bharu sampai dengan selamat...

Mostly yang check in at KLIA yang jadi masalah. Rupanya.. Staff MAS lupa nak letak sticker umrah kat our luggage...so rupanya luggage tu dh silap hantar kat airport lagi satu....dalam 2 jam jugak la kami tunggu luggage tu smpai...rasanya masa check in tu staff MAS tu ada tanya aku nak pergi Jeddah buat apa? Oh nevermind ... Thing happens....

The best thing in my life.. Is .. I decided to perform umrah.. Walaupon berbelah bahagi masa tu.. Then i decided.. It must be my time to be a guest of Rumah Allah.. Surely i was nervous ... Tapi bila sampai di bumi Madinah .. Everything change.. aku rasa tenang.. Cuba membayangkan zaman masa Rasulullah mengembang kan Islam..

Bila kita kat sana, rasa macam tak ada pon syaitan yang menghasut untuk melalaikan hamba-Nya.. Sungguh berbeza bila berada di Malaysia. Entah rasanya tak ada masa untuk bersuka ria , bershopin2...
Apa yang ada di fikiran cuma beribadah..

Kami kesana pada 18 february to 28 february 2013... Masa ni berlaku perubahan musim dari musim sejuk ke musim panas.. Cuaca di siang hari dalam 24 degree celcius.. Sejuk sangat anginnya.. Best sangat..

After 4 days .. We start travel to Mecca.. About 5-6 hours also.. Dalam 10 malam kami sampai di bumi Makkah.. Alhamdulillah... Tak sangka pon ada...

Kita dah pon bermiqat.. Dalam jam 12 kami terus ke Masjidil Haram untuk melakukan Umrah wajib.. Kata abang ipar aku... Tak elok berada dalam ihram lama2.. First time buat memang rasa letih jugak.. Alhamdulillah aku sempat tunaikan solat sunat di hijir ismail dan tak sangka dapat menyentuh Kaabah.. Syukur sangat aku di lahirkan tinggi jadi senang la nak sentuh Kaabah.. Just feels diferent feeling that time.. Kami siap saie pon ngam2 dah nak azan subuh.. So kami settle kan semua ready for Azan Subuh..


Lepas tu balik hotel.. Jauh gak hotel dlm half km.. Memula dapat yg 150 m from masjidil haram tp according to our agent, dia kata orang arab tu dah bagi kat costumer lain yang bayar lagi mahal... So redha je la... Bukan ke selangkah ke masjid itu mendapat ganjarannya .. Apatah lagi kalau berlangkah2.. Harap ibadah ku di terima....

Ada la satu hari tu aku bosan berjalan.. So aku pon kira la berapa step from masjidil haram to our hotel.. Believe it or not.. Total of 900 steps one way!!! Wow...

6 hari kami kat Makkah.. Ramainya orang macam musim haji kata kakak aku.. Ramai nya sebab kebetulan Malaysia pon cuti sekolah then orang arab ni pon cuti skolah jugak 2 minggu.. Memang sangat ramai la...

Tapi aku rasa nak pergi lagi.. Maybe next time i will change the ziarah location.. Maybe Egypt or Istanbul? Hope that time come soon... Insha-Allah

Roger & Out

D









Labels: edit post
0 Responses