Unknown
Dah seminggu teringin sangat nak  makan ikan keli salai... so aku pon pegi la Pasar Pagi Beranang.. PAsar ni bukak setiap Ahad dan Rabu...
Murah je ikan keli salai ni kat pasar tu.. 3 ekor RM5 dan sepinggan daging salai RM6.. bagi aku dah cukup murah la...tak tau la tempat lain..

Aku tak pernah buat masak lemak cili api ni. aku guna santan kotak je... tunggu punya tunggu nak pecah minyak, tak pecah2 jugak.. ke memang santan kotak ni takkan pecah minyak? entah leeee...

aku guna resepi dari Blog KongsiResepi
Boleh tahan rasa dia... senang je main campak je... then aku masukkan belimbing buluh...
So tak pasah la letak asam keping.. Sebenarnya nak letak puk\cuk paku tapi dah habis....

ni resepinye

Masak Lemak Cili Api Keli Salai dengan Belimbing Buluh


3 ekor keli salai
2 cawan santan cair
2 ulas bawang merah
2 titik serai
cili api (suka hati~aku guna 13 tangkai)
Garam, gula
belimbing buluh
(boleh tukar kepada pucuk ubi, pucuk paku, keladi, rebung, cendawan dll tp masukkan asam keping)


Cara2

1. Cili api dan bawang merah ditumbuk halus, kemudian masukkan dalam periuk bersama2 dengan santan cair dan serai. Sedikit garam, kasi lemak sket. sentiasa kacau yeee..
2. Agak2 mendidih tu masukkan ikan keli bersama2 belimbing buluh...
3. Usha belimbing buluh tu kalau dah layu sket (agak2 kuning sket) masukkan santan pekat. cuba la adjust rasa dia, kurang garam ke manis ke...then siap..
4. kalau nak letak pucuk ubi ke pucuk paku ke, asam gelugur tu masukkan sekali pada step 1.

SELAMAT MENCUBA!!

Roger & Out
D
Labels: , edit post
0 Responses