Unknown
Assalamualaikum...

Lama tak usha blog aku ni... dan aku hampir terlupa untuk menulis entri tentang penawar untuk penyakit jantung, diabetis dan kolesterol. ianya mudah dan boleh buat sendiri dirumah. 

Sebenarnya resepi ni aku dapat dari Facebook. ada seorang hamba Allah ni share di Facebook. dan... bahan-bahannya juga cukup mudah didapati.


Bahan-Bahan

1cawan halia~~~ dikisar bersama 1cawan air~~tapis
1cawan bawang putih~~~ dikisar bersama 1cawan air~~tapis
1cawan cuka epal
2cawan madu


Cara-Cara

1. Air halia, air bawang putih dan cuka epal dimasak hingga  sebati. dalam 5 - 10 minit. 
2. Sejukkan 
3. setelah sejuk baru dicampur dengan madu. 

Nota: Jangan masukkan madu ketika ramuan panas. akan menghilangkan nutrien yang ada dalam madu.

~~jangan menggunakan objek besi untuk menyukat madu. gunakan kaca atau plastik sahaja.






Ini Apple Cider yang aku biasa beli.. beli kat Giant ke Tesco.. aku pon lupe.


cara minunya, 2 sudu pagi perut kosong dan 2 sudu malam sebelum tidur.
Aku belum pernah cuba lagi. petang ni baru nak buat. semua bahan dah ada. lepas 2 bulan kita buat medical checkup.
Hari tu dah buat medical check up. full punye.. glucose aku normal. tapi cholesterol agak perlu untuk dibimbangkan. belum tinggi lagi.. tapi dah stage mild.

sebab tu sekarang aku gigih buat weight loss.. 



Normally aku buat Ramuan untuk weight loss ... Ramuan dia tak ada bawang putih, ganti dengan cinnamon ground/ serbuk kulit kayu manis. yang lain sama.
bezanya aku lebihkan air. dalam 1liter gitu.. setiap pagi minum 1 mug. sebelum tidur minum 1 mug. kalau rajin.. petang dalam jam 3 aku minum juga.

orite selamat mencuba......

D




Labels: edit post
0 Responses