Unknown
Masakan ni pula asal dari negeri sembilan atau melaka.

Resepi nya adalah:

BAHAN-BAHAN

600 gram daging yang telah siap disalai, hiris nipis
15 - 20 biji belimbing buluh, belah 2 tapi tak putus setiap 1
3 batang serai dititik
1 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Garam secukup rasa


BAHAN-BAHAN KISAR HALUS

30 biji cili padi kampung warna hijau
1 inci kunyit hidup
4 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia


CARA MEMBUATNYA :-)

1. Masukkan daging salai yang telah dihiris ke dalam periuk bersama serai titik dan bahan kisar halus. 
2. Gaul rata dan tuang santan cair.
3. Masak hingga mendidih dan daging lembut
4. Masukkan asam geluor dan masak sekejap.5. Tuang pati santan, perasakan dengan garam secukupnya dan tambah belimbing buluh. 
6. Kacau perlahan dan biar mendidih dengan api kecil. Masak sekejap, rasa dan jika ok boleh matikan api. 
7. Hidangkan bersama nasi dan lauk2 lain..

** Resepi ni di ekstrak dari website MatGebu. aku dah follow blog dia dh lama since aku jumpe resepi donut gebu kat kongsi resepi.. hehehe... masa tu ak sangka dia lelaki.. huh.. tercabar keperempuanan ku..

**most of his recipe semua menjadi .. sekarang ni lebih senang follow IG dia.. kalau ade resepi baru terus aku buka blog dia 


** lagi satu.. biasa nya aku tak letak asam gelugur. biasanya aku letak belimbing buluh atau buah bacang...

** picture bawah ni bukan aku punye.. hasil carian Mr.Google.. nampak menyelerakan kan???

Labels: edit post
0 Responses