Unknown
Lama dah aku tak post pasal atkins. By the way, aku nak share resepi Agar-agar Kelapa or Kelapa Jelly ni versi Atkins. Sebab aku tak guna kan gula tapi guna subtitute gula iaitu Pemanis P3 or P3 Sweeterner.
Walaupon kelapa muda mengandungi karbohidrat lebih kurang 28 gram per bijik.. tapi kita makan seadunan agar agar kannn.. banyak tu.. 2.6liter kot.. pamdai pandai la korang bahagi yeeekk...
Aku buat hari tu dapat dalam 12 bekas tau fu fa penuh.. jangan risau.. agar2 mengandungi 0gram karbo..... so nutrisi agar2 dan air kelapa muda boleh tengok kat picture ye.. suka betul aku dengan kelapa jelly ni..orang jual rm 2 kot sebekas tau fu fa tu... padahal air kelapa pon baru 3.50 sebijik. Lagi pon diorang xletak air kelapa banyak pon. Korang boleh reduce air kelapa tu kalau suka...
Resepi agar2 kelapa/kelapa jelly
1 paket agar2 10gram ( korang check kat belakang biasa guna air 800 hingga 960 ml)-aku guna cap layang2 yang jual kat tesco jekkk
2 bijik air kelapa muda (boleh tambah atau reduce kalo suka)-asingkan isi
12 titik Pemanis P3 ( ikut cita rasa korang.. bagi aku dah manis dah)
Daun pandan ( perisa pandan pon boleh.. half teaspoon cukup)
Cara2
1. Sukat air kelapa tu dulu then cukupkan dengan air putih biar jadi 2.5 l. Standby 1 cawan or 100ml tuk rebus daun pandan. Kalau guna perisa terus ke step 2.
2. Masukkan semua air kelapa dalam rebusan daun pandan bersama serbuk agar2 dan 13 titik Pemanis P3. Tunggu sampai mendidih.
3. Dah mendidih.. tutup air.. kacau adunan supaya wap keluar.. agak2 dah tak berapa nak panas dah.. boleh tuang dalam bekas..pastu boleh la bahagi2kan isi kelapa tu..
4. Dah agak sejuk... boleh masuk dalam peti ais.
Okey... tu je... boleh la wat dessert menu berbuka wahai atkinners
Labels: edit post
0 Responses